Pages

October 23, 2010

BP

Semalam, aku beria2 nak derma darah di hospital pantai. Selama ni tak pernah derma pun. Rasanya kamu tahukan untuk sapa & mengapa.

Pukul 11.30pagi tunggu kawan2. Kami enam orang. Sampai di blood donation room tu, tengok memang ramai orang. Banyak familiar face pakcik & abg2 lab, pegawai sains, postgraduate students dan lain-lain. Tengok dah ramai sangat orang, kami diberitahu bekalan darah sudah mencukupi tapi kalau nak derma jugak, boleh lagi. Pada waktu ni, mindaku berfikir samada untuk meneruskan niat atau tidak. Last2 aku isi je borang derma darah tu & hantar.

Tidak lama lepas tu, namaku dipanggil utk timbang berat badan, pastu ukur blood pressure. Nurse tu cakap, "Bp rendah, tidak boleh derma". Reaksi aku? Kecewa dan bingung. Sebab selama ni selalu check blood pressure, normal. Tak tau kenapa pagi ni..Hmmm...diastole aku 58 je.

Aku duduk dalam bilik tu menunggu kawan2 derma darah. Rasa scary pulak tengok tangan dorang dicucuk dengan canular yg besar tu.

Balik hostel, mak call, aku pun ceritalah tentang ni.. Mak terkejut dengan niat aku untuk menderma darah. (selama ni mak memang tak bagi pun). Pastu mak nasihat2 & menyuarakan kerisauan tentang low BP aku. Aku pun explain la mungkin sbb itu & ini.

Aku pun akhirnya faham dengan hikmah kejadian ini.

No comments: